adwokat Lublin Małgorzata Pietrzak

Adwokat Małgorzata Pietrzak jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

W 2017 roku, po odbyciu aplikacji adwokackiej, otworzyła własną Kancelarię Adwokacką w Lublinie.

Pamiętaj, że czytany artykuł nie stanowi porady prawnej w rozumieniu ustawy Prawo o adwokaturze!
Wpis jest oparty na stanie prawnym obowiązującym w chwili jego publikacji.

Orzeczenie z omówieniem: zaliczka a zadatek – czym się różnią?

kancelaria adwokacka lublin orzeczenie z omowieniem

Czwartek to dzień, kiedy ponownie zapraszam na wpis z serii „Orzeczenie z omówieniem”. Tym razem na tapetę trafia zadatek.

Zaliczka i zadatek

W powszechnej świadomości zadatek i zaliczka niczym się nie różnią, a pojęcia te są używane naprzemiennie. Czy słusznie? Nie. Jak przedstawię w dalszej części artykułu, oba pomiędzy tymi świadczeniami zachodzi istotna różnica.

Zadatek jako forma zabezpieczenia wykonania umowy

Zadatek to jeden ze sposób zabezpieczenia wykonania umowy. Zawarcie w umowie dodatkowe zastrzeżenia o zadatku mobilizuje strony do wykonania umowy. Kodeks cywilny reguluje tę instytucję w art. 394 k.c. Pamiętajmy, że w przypadku niewykonania umowy przez stronę, druga strona może zachować zadatek, albo- jeśli sama go dała- żądać zapłaty jego dwukrotności.

Omówię to na przykładzie. Strony zawarły umowę o dzieło, której efektem ma być wykonanie mebli kuchennych. Zamawiający wpłacił zadatek w wysokości 20% zamówienia. W sytuacji, w której zamawiający rozmyślił się i ostatecznie zrezygnował z umowy, albo też uniemożliwił wykonawcy dzieła zrealizowanie umowy w ustalonym terminie, wówczas wykonawca może zatrzymać zadatek. Gdyby jednak to wykonawca nie wykonał swojego zadania, wówczas zamawiający może od niego żądać zapłaty podwójnej wysokości zadatku.

Czym różni się zaliczka od zadatku?

Zupełnie inną rolę spełnia zaliczka. W odróżnieniu od zadatku, nie znajdziemy jednak w kodeksie cywilnym żadnych przepisów, które by ją regulowały.

Zaliczka to określona suma pieniędzy, zaliczana na poczet wynagrodzenia za wykonanie umowy. Jeśli jednak umowa nie została zrealizowana, wówczas zaliczka podlega zwrotowi. Odpada również żądanie zapłaty dwukrotności jej wartości.

Różnice między zadatkiem a zaliczką wypunktował m. in. Sąd Apelacyjny w Krakowie.

Zadatek i zaliczka w powszechnej świadomości są niesłusznie traktowane jako świadczenia o takim samym charakterze.

Podsumowanie

Powyżej, dosyć pobieżnie omówiłam instytucję zadatku. Dla pełnego zrozumienia wymaga ona znacznie pogłębionej analizy. Różnice między zadatkiem a zaliczką mogą w praktyce rodzić wiele niejasności, dlatego, zawierając umowę na piśmie, zadbajmy o poprawne określenie charakteru świadczenia.

Zainteresował Cię ten artykuł, a może masz związane z nim pytania? Jeśli tak, to zapraszam Cię do zostawienia komentarza lub do udostępnienia wpisu w mediach społecznościowych.